Brandos darbo vertinimas – tai pats reikšmingiausias moksleiviui aspektas, kuris pažymi brandos darbo rezultato įvertinimą. Šiam brandos darbo vertinimui daugiausiai įtakos turi brandos darbo vadovas bei brandos darbo vertinimo komisiją, prieš kuriuos moksleivis ir pristato savo brandos darbą.
Šiuo atveju, brandos darbo vadovas vertina brandos darbo rengimo procesą, brandos darbo aprašą arba sukurtą produktą bei brandos darbo pristatymo dieną vertinimo komisijos pirmininkui pateikia savo įvertinimus taškais. Na, o brandos vertinimo komisija, kuri klauso ir stebi moksleivio brandos darbo pristatymą, vertina brandos darbo aprašą arba sukurtą produktą ir brandos darbo pristatymą. Brandos darbo pristatymo dieną kiekvienas vertinimo komisijos narys vertinimo komisijos pirmininkui pateikia brandos darbo aprašo įvertinimą taškais. Kai moksleivis baigia savo pristatymą, vertinimo komisijos pirmininkas susumuoja gautus taškus iš vertinimo lapų, užpildo vertinimo protokolą ir jį pasirašo, taip patvirtindamas vertinimą. Tuomet informacija perduodama žmogui, kuris yra atsakingas už duomenų perdavimą mokykloje bei kuris suveda į sistemą KELTAS gautus moksleivio balus. Šioje sistemoje moksleivių gauti vertinimai sistemoje paskelbiami ne vėliau kaip iki balandžio 20 dienos. Svarbu pabrėžti ir tai, kad siekiant saugumo ir aukščiausios vertinimo kokybės, kai kuriuos brandos darbus paimti bei įvertinti gali ir Nacionalinis egzaminų centras.
Apibrėžiant patį brandos darbo vertinimą ir jo niuansus, brandos darbo vertinimas yra atliekamas remiantis tam tikrais kriterijais. Pirmasis – tai brandos darbo temos formulavimas ir atlikimo planavimas. Jeigu moksleivis pats suformuluoja temą, aktyviai generuoja brandos darbo idėjas ir nuosekliai veikia pagal brandos darbo veiklos planą, jam skiriamas maksimalus balas. Moksleivio darbo kokybei ir įsitraukimui prastėjant, atitinkamai mažėja ir gaunamas balas. Kitas kriterijus – tai informacijos šaltinių pasirinkimas. Maksimalus balas moksleiviui yra skiriamas už tinkamai pasirinktus informacijos šaltinius bei tinkamą jų kiekį. Kitas kriterijus – tai brandos darbo atlikimo metodų, priemonių, medžiagų pasirinkimas. Jeigu moksleivis savarankiškai pasirenka metodus, jeigu naudojamos tinkamos atlikimo priemonės bei medžiagas rezultatui pasiekti, moksleivis gauna maksimalų balą.
Sekanti vertinimo dalis susijusi su brandos darbo atlikimo niuansais. Pavyzdžiui, maksimalų balą gali gauti tas moksleivis, kuris brandos darbą atlieka pats, savarankiškai bei nereikalauja pagalbos iš brandos darbo vadovo. Maksimalų balą taip pat gauna tas moksleivis, kuris rezultatui pasiekti atlieka pakankamą skaičių bandymų, stebėjimų ar nagrinėja pakankamos apimties medžiagą, ją nuodugniai analizuoja. Maksimalus balas skiriamas ir už tai, kad moksleiviui atliekant brandos darbą laikomasi autorių teisių reikalavimų, informacijos šaltiniai cituojami tinkamai, pristato tarpinius brandos darbo rezultatus, juos detaliai įsivertina.
Svarbus ir pristatymo rengimo aspektas, kadangi maksimalus balas moksleiviui atitenka ir už tinkamai pasirinktą pristatymo formą, atsižvelgiant į brandos darbo ypatumus, tinkamai struktūrizuojant pristatymą.
Tad už pirmąją vertinimo dalį moksleivis gali iš viso gauti 15 taškų.
Antrojoje vertinimo kriterijų dalyje yra atsižvelgiama į brandos darbo pagrindinės charakteristikas. Maksimalų balų skaičių gali gauti tas moksleivis, kuris pasirenka tokią temą, kuri atitinka tikslą, uždavinius ir rezultatą, medžiagos, priemonės ar prietaisai, skirti tyrimui atlikti ar produktui sukurti, yra pasirinkti pagrįstai ir leidžia pasiekti išsikeltą tikslą, tyrimui atlikti ar produktui sukurti iškeltos ir įgyvendintos kūrybingos idėjos, darbe atskleistas ir argumentuotas brandos darbo pritaikomumas bei tyrimo ar produkto aktualumas atskleistas ir argumentuotas.
Svarbus ir informacijos pateikimas ir aprašo parengimas. Jeigu apraše nuosekliai pateiktos visos brandos darbo struktūrinės dalys, tekstas yra reikalaujamos apimties, jeigu informacijos šaltiniai išanalizuoti ir apibendrinti, jeigu tyrimo metodai ar produkto kūrimo veiklos nurodytos ir tinkamai pritaikytos, pakankami tyrimo teiginius patvirtinantys įrodymai ar pakankama produkto kūrimo medžiaga, tyrimo atlikimo ar produkto kūrimo etapai aprašyti ir logiškai pagrįsti, jeigu rezultatų pagrindu suformuluotos konkrečios, brandos darbą apibendrinančios ir išsikeltus uždavinius atitinkančios išvados, jeigu brandos darbas parašytas taisyklinga, rišlia, dalykine kalba, pasitaiko viena kita kalbos klaida, o brandos darbo maketas atitinka keliamus reikalavimus – moksleivis vėlgi už kiekvieną dalį gali gauti po maksimalų balą. Iš viso antroje dalyje moksleivis už brandos darbą gali surinkti 25 taškus.
Na ir svarbiausia yra trečioji dalis, kurioje iš viso galima surinkti 10 balų. Šioje dalyje yra atsižvelgiama į pristatymo turinį, komunikacinę raišką bei įsivertinimą. Tad jeigu moksleivis aiškiai ir logiškai pristato brandos darbo aktualumą, tikslą ir uždavinius, metodus, svarbiausius rezultatus bei išvadas, jeigu vartojamos tinkamą, su brandos darbo tema susijusią dalykinę kalbą, sąvokas bei terminus, jeigu tinkamai su klausytojais bendrauja tiek verbaliai, tiek neverbaliai, jeigu tekstas yra reikiamo dydžio, įskaitomas, papildytas tinkama grafika, nuotraukomis, parinkti ir tinkami įvardyti paveikslai, vaizdas estetiškas ir taip pat įsivertina, kaip sekėsi planuoti, atlikti brandos darbą, pasiekti brandos darbo tikslą, nurodo, kokių dalykų išmoko ir pateikia pavyzdžių – vėlgi gali gauti maksimalius balus.
Bet kokiu atveju, moksleivis turi parengti ir išpildyti visas reikalaujamas brandos darbo dalis, kadangi kitu atveju, jeigu bent viena brandos darbo dalis yra neatlikta, brandos darbas nevertinamas ir brandos darbo vertinimas žymimas – „neišlaikyta“.
Tad bendrai tariant, už visus išvardintus tinkamai įgyvendintus aspektus, brandos darbo vertinime moksleivis iš viso gali surinkti 50 taškų.
50-46 taškai tolygu maksimaliam įvertinimui – 10, 45-41 tšk. – 9, 40-35 tšk. – 8, 34-30 tšk. – 7, 29-25 tšk. – 6, 24-20 tšk. – 5, 19-15 tšk. – 4, o 14-0 tšk. – neišlaikyta.