Brandos darbas – tai alternatyva mokykliniam egzaminui, kuri nėra privaloma. Būtent dėl šios pasirinkimo laisvės, brandos darbo ruošimo eigos niuansų ar netgi vertinimo, moksleiviui gali tapti gana sunku nuspręsti ar naudinga sekti šia naujove. Taigi kaip, vis dėlto, nuspręsti, naudinga imtis brandos darbo ar ne?
Mokiniui, esančiam III ar IV gimnazijos klasėse nuspręsti, imtis rengti brandos darbą ar ne, yra išties nesudėtinga. Pirmiausia reikia suvokti brandos darbo paskirtį. Skirtingai nei brandos egzamine, rengiant brandos darbą moksleivis gali užsiimti jo lūkesčius ar įgeidžius atitinkančia veikla, jam tinkamu metu ir tinkamu būdu. Ką bekalbėti apie tai, jog parengus pasirinkto dalyko brandos darbą, jį atsiskaičius bei išlaikius privalomą lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą, daugiau papildomų brandos egzaminų galima nelaikyti – mokykla baigta.
Sprendimą gali palengvinti ir paties brandos egzamino bei pasiruošimo jam procesas, lyginamas su brandos darbo ruošimo procesu. Ruoštis brandos egzaminui sudėtingiau. Reikia „iškalti“ informaciją, kuri gali būti brandos egzamine, nuolat ją kartotis. Vis tik, brandos darbas tokio sudėtingo ir varginančio proceso nereikalauja, todėl išvengiama bereikalingo streso, apie kurį nuolat kalba moksleiviai prieš egzaminų sesiją. Rengiant brandos darbą vietoje brandos egzamino, moksleivis gali pats planuoti savo laiką bei informaciją pasirinktai brandos darbo idėjai įgyvendinti gali rinkti bei analizuoti pamažu (tam skiriamas pusmetis). Pastaruoju atveju truktūrizuota bei tikslinga informacija kur kas geriau įsimenama bei gali išlikti atmintyje kur kas ilgiau nei bandymas įsisavinti visą galimai reikalingą informaciją brandos egzaminui.
Svarbu paminėti ir tai, kad brandos darbas rengiamas nuosekliai konsultuojantis su paskirtu pedagogu. Būtent todėl brandos darbas suteikia daugiau individualių konsultacijų, moksleiviui skiriama kur kas daugiau dėmesio nei pasirinktam brandos egzaminui ruošiantis kartu su visa klase per pamokas. Juolab, kad parengtą brandos darbą moksleivis be jokių abejonių galės panaudoti ateityje, tiek mokslo, tiek darbo, tiek įvairios projektinės veiklos tikslais, o gautas įvertinimas už brandos darbą pridės papildomų balų stojant į aukštojo mokslo įstaigas.
Tad moksleiviui nuspręsti, ar naudinga rengti brandos darbą, nėra sunku. Svarbiausia žinoti savo lūkesčius, galimybes bei svarbiausia – ko gali moksleivis tikėtis iš brandos egzamino bei ko gali tikėtis iš brandos darbo parengimo.