Brandos darbo pristatymas – tai paskutinis žingsnis, turintis ypač didelės reikšmės brandos darbo vertinimui. Tad brandos darbo pristatymas susideda iš kelių labai svarbių ir reikšmingų dalių.
Brandos darbo pristatymą šiuo atveju galima suprasti įvairiai. Pirmuoju atveju – darbo pristatymas vyksta pristatant popierinį brandos darbo aprašą ir brandos darbo dokumentaciją (planą, sutikimą, leidimus ir kt.), brandos darbo vadovui. Antruoju atveju – pristatoma skaitmeninė brandos darbo versija brandos darbo vadovui. Na, o trečiuoju atveju – brandos darbas yra pristatomas žodžiu brandos darbo vertinimo komisijai, naudojantis papildomomis priemonėmis bei pateiktimis. Visi šie įgyvendinami pristatymai yra vertinami, todėl kiekvienas iš šių pristatymų turi būti detaliai apgalvotas ir permąstytas. Pavyzdžiui, kai pirmieji du tarpiniai pristatymai įvyksta, brandos darbo vadovas tam tikroje tarpinių brandos darbo rezultatų pristatymo ir įsivertinimo struktūruotoje formoje pildo įvertinimus. Su šia forma moksleivis įgyvendinantis brandos darbą turi būti supažindintas darbo vadovo dar prieš pradedant ruošti brandos darbą. Lemiamas vertinimas priklauso vertinimo komisijai.
Tačiau, kad ir kaip baugiai skambėtų brandos darbo pristatymo niuansai, laikantis tam tikrų rekomendacijų, galima tinkamai pristatyti brandos darbą bei pasiekti puikių rezultatų.
Pavyzdžiui, pristatant brandos darbo popierinį aprašą, rekomenduojama popierinį brandos darbo aprašą sutikrinti kelis kartus ir atspausdinus – įrišti. Taip pat rekomenduojama ir dar kartą peržvelgti visus reikalaujamus brandos darbe įtraukti priedus bei dokumentus. Jeigu tai spausdinta medžiaga, kiekvienam dokumentui reikėtų spausdinto varianto, o jeigu tai skaitmeninė medžiaga, reikalingos įrašų laikmenos atskirose įmautėse. Tokiu atveju, kad būtų paprasčiau, rekomenduojama sukurti visų dokumentų bei įrašų sąrašą pagal abėcėlę ir sudėti dokumentus į atskirą segtuvą, vėliau pateikiant kartu su aprašu.
Kitu atveju, jeigu moksleivis gamino produktą, reikalinga tą produktą tinkamai supakuoti. Labiausiai tinkamas įpakavimas toks, kuris apsaugotų produktą nuo galimų nelaimių bei būtų patogus, lengvai atidaromas. Ant pakuotės tokiu atveju būtinai reikėtų užrašyti Brandos darbo pavadinimą, gaminio pavadinimą bei autoriaus vardą ir pavardę.
Pateikiant spausdintą variantą labai svarbus lydraštis, kuriame turi būti surašytos visos priemonės, kurios bus pateikiamos brandos darbo vadovui (dviem egzemplioriais), pavadinant lydraštį „Brandos darbo vadovui pateiktos medžiagos sąrašas“. Po šiuo sąrašu turi būti moksleivio ir brandos darbo vadovo parašas po žodžiais „gauta“. Tad šis sąrašas atiduodamas darbo vadovui.
Taip pat atiduodant brandos darbo vadovui spausdintą versiją, pravartu dviem egzemplioriais atsispausdinti antiplagiato aktą. Na ir svarbiausia atiduodant spausdintą brandos darbo dalį pristatyti laiku, pasirašant visus reikalingus dokumentus bei vieną egzempliorių paliekant darbo vadovui, o kitą – pasiimant darbą rengusiam moksleiviui.
Kitam pristatymui – skaitmeninės versijos pristatymui – rekomendacijų taip pat yra išties nemažai. Viena pirmųjų yra ta, kad moksleivis būtinai prieš atiduodamas skaitmeninę versiją turėtų apsirūpinti patogia ir pakankamai talpia skaitmenine laikmena, kurioje tilptų ne tik mažos apimties dokumentai, tačiau ir reikalingos nuotraukos, filmuota medžiaga bei kt.
Atiduodant skaitmeninę versiją taip pat svarbu visą spausdintą ir reikalingą atiduoti medžiagą suskaitmeninti, o suskaitmeninus – įrašyti į skaitmeninę laikmeną. Ne vien darbe esančią medžiagą, kitais nei spausdintas variantas pavidalais, reikėtų nufotografuoti spalvotai, baltame fone ir vėliau įkelti į kompiuterį.
Skaitmeninė medžiaga, įrašyta į laikmeną turi būti sudėta atitinkama tvarka. Pirmiausia skaitmeninėje laikmenoje turi būti vienas aplankas, kuris pavadintas darbą rengusių moksleivių vardais. Aplanke medžiaga turi būti sudėta tokia tvarka: brandos darbo aprašas, brandos darbo dokumentai, filmuota medžiaga, garso įrašai.
Vėliau, pristatant skaitmeninį brandos darbo variantą, vėlgi reikia paruošti lydraštį bei antiplagiato aktą dviem egzemplioriais, kurie bus pasirašomi skaitmeninio varianto pristatymo darbo vadovui dieną.
Kad ir kaip bebūtų, vis tik, trečiasis brandos darbo pristatymas žodžiu vertinimo komisijai, yra sudėtingiausias pristatymas, reikalaujantis kur kas didesnio pasiruošimo. Tad prieš šį pristatymą žodžiu, pirmiausia rekomenduojama peržiūrėti dar kartą savo brandos darbą bei įsivertinti pagal numatytus klausimus:
Ko siekiau?
Ką pavyko pasiekti?
Ką išmokau tyrinėdamas?
Ką, kodėl ir kaip reikėjo keisti?
Kokia buvo sudėtingiausia proceso dalis?
Ką kitą kartą daryčiau kitaip ir kodėl?
Kas man labiausiai patiko?
Šio įsivertinimo metu pirmiausia reikėtų kreipti dėmesį į teigiamus aspektus, tik vėliau atsižvelgti į neigiamus.
Ruošiantis pristatymui žodžiu taip pat labai svarbu yra susikurti įtikinamą bei sklandų pristatymo tekstą, paruoštą pagal įsivertinimą. Vis tik, šis pristatymo tekstas neturi būti rišlus tekstas. Šio pristatymo tekstas labiau turi priminti išplėstinį planą. Rekomenduojamos pristatymo teksto dalys: prisistatymas, brandos darbo pristatymas ir tikslai, uždaviniai, metodika, darbo idėjos pagrindimas, sėkmingi brandos darbo rengimo aspektai, pasiekti rezultatai bei išvados. Kuriant tokio pobūdžio tekstą labai svarbu pažodžiui susidėlioti pageidaujamas pristatymo metu parodyti pateiktis. Ši pateiktis dažniausiai yra vaizdinė (PowerPoint prstatymai). Nereikėtų persistengti su vaizdine medžiaga, tad pristatymui parengti dažniausiai rekomenduojama turėti 8-25 skaidres. Vaizdinis pristatymas turi būti neutraliame, vientisame fone (geriausia – baltame), o skaidrėse dėliojama medžiaga turi būti esminė, atspindinti žodinę medžiagą. Taip pat po kiekviena skaidre reikėtų parašyti komentarą pagal žodinio pristatymo aprašą.
Tiesa, vien pasirašyti tekstą neužtenka. Žodinio pristatymo metu geriausia kalbėti „iš savęs“, todėl geriausia pasiruoštą pristatymo tekstą yra išmokti mintinai bei sugebėti kalbėjimą suderinti su vaizdine pateiktimi. Tokiu atveju labai daug reikšmės turi repeticijos. Repeticijų metu rekomenduojama kaskart pristatinėti iš vis kitokios pozicijos, vis kitokiose erdvėse – tai padės pristatymo metu nesutrikti, atsidūrus kitoje vietoje.
Taip pat svarbu paminėti ir tai, kad pristatymo žodžiu metu labai daug reikšmės turi gestų ir kūno kalba, turtingas žodynas, galvojimas ir auditorijos įtraukimas. Taigi, pavyzdžiui, prieš pristatymą žodžiu, per repeticiją, gestų ir kūno kalbos atveju, reikėtų atsižvelgti į tai, kaip naudojamas veidas, balsas, judesiai ir gestai, ar naudojamas balso tonas yra tinkamas, ar gestai ir kūno kalba atitinka norimą išreikšti emociją žodžiu, ar balsas bei kūnas yra kontroliuojami. Turtingo žodyno atveju, svarbu apsvarstyti, ar pristatymo žodžiu metu yra naudojama tikslinga kalba, ar naudojama formali, ar neformali kalba, ar apskritai tinkamas kalbos žodynas. Galvojimo bei auditorijos įtraukimo atžvilgiu, svarbu apmąstyti, ar naudojami svarūs argumentai, ar pristatymas turi visas reikiamas dalis, ar išskiriami aiškūs argumentai bei aspektai, ar kalbama energingai, ar palaikomas ryšys su auditorija, ar gebama nepaisyti trukdžių, ar gebama greitai reaguoti į klausimus ar reakcijas bei kt.
Daug dėmesio reikėtų skirti ir išvaizdai. Vis tik, išvaizda, šiuo atveju sudaro pirmąjį komisijos įspūdį. Todėl brandos darbo pristatymo prieš komisiją išvakarėse moksleiviui derėtų gerai pailsėti. Pristatymui derėtų rinktis formalius, dalykinius rūbus (pvz.: mokyklinę uniformą, o jei tokios nėra – suknelę, kostiumą ar kt.). Tačiau svarbiausia, kad pasirinkta apranga nevaržytų judesių ir nekeltų diskomforto, kuris gali pakenkti savijautai ir pasitikėjimui savimi.
Pristatymo momentu, pirmiausia rekomenduojama atsistoti į savo vietą. Tuomet jau esant savo pozicijoje pasisveikinti su vertinimo komisija, prisistatyti, įvardinti savo brandos darbą, trumpai nupasakoti, kokia tvarka bus pristatomas darbas. Kada moksleivis pasiruošęs, rekomenduojama pasiteirauti, ar galima pradėti, o gavus sutikimą – pristatyti brandos darbą. Kai moksleivis baigia brandos darbo pristatymą žodžiu, vėlgi reikėtų paminėti, kad pristatymas yra baigtas bei pasiteirauti ar komisija turi klausimų. Jeigu klausimų yra, į juos derėtų atsakyti. Jeigu atsakymą į klausimą sunku atrasti, nereikėtų sakyti „nežinau“. Reikėtų paminėti, kad atsakymo į šį klausimą šiuo metu moksleivis nežino, tačiau būtinai pasidomės. Kada klausimų dalis yra baigiama, reikėtų padėkoti ir atsisveikinti, išeiti ramiai.