Brandos darbas – tai tam tikro besimokomo dalyko moksleivio žinių patikrinimas, leidžiant jam analizuoti pasirinktą ir aktualiausią su besimokomu dalyku susijusį aspektą. Tad savaime suprantama, kad būtent brandos darbo temos pasirinkimas ir formulavimas yra vienas iš pirmųjų ir pačių svarbiausių brandos darbo ruošimo žingsnių. Juk būtent nuo pasirinktos bei tinkamai suformuluotos brandos darbo temos priklauso ir paties brandos darbo kokybė, už kurią atsako moksleivis. Ką bekalbėti apie tai, kad būtent brandos darbo tema turi informuoti skaitytoją apie darbą bei atskleisti brandos darbo turinį.
Žinoma, pačioje brandos darbo ruošimo eigos pradžioje tema gali būti ir preliminari, kiek abstrakti. Svarbiausia, kad brandos darbo ruošimo eigos pabaigoje ši brandos darbo tema būtų iki galo išbaigta ir tinkamai leistų identifikuoti darbą bei jo prasmę.
Pirmasis etapas – tai idėjos arba sumanymo projektavimas. Akivaizdu, kad brandos darbo tema pirmiausia atspindi brandos darbo idėją ar norimo sukurti produkto, norimo išanalizuoti dalyko įvardijimą. Kai ši dalis aiški, pradedamas kelti pagrindinis klausimas – ką šiuo darbu galima atskleisti, ką unikalaus galima išanalizuoti bei ką savito šiuo darbu siekiama atrasti, suprasti, sukurti. Būtent tada keliama problema.
Sekantis etapas – problemos identifikavimas. Problemos identifikavimu galima vadinti klausimą apie objektą, į kurį siekiama atsakyti atliekamu brandos darbu. Probleminį klausimą galima kelti apmąstant, kas yra nežinoma šioje temoje ar kur gali slypėti problema. Svarbiausia, kad ši keliama problema būtų aktuali aplinkoje bei būtų išskiriama ir formuluojama vienu arba keliais klausimais, į kuriuos ir bus atsakoma brandos darbe. Taip sykiu sumažinama brandos darbo apimtis bei analizuojamas objektas. Idėja tampa struktūrizuota ir konkreti. Svarbu paminėti ir tai, kad problemos kėlimas padeda ne tik formuluoti brandos darbo temą, tačiau sykiu padeda suvokti, kokios teorinės medžiagos moksleiviui reiks ieškoti, į kokius klausimus reikia atsakyti. Dažniausiai su šia dalimi moksleiviai turi nemažai sunkumų, todėl nacionalinis egzaminų centras yra pateikęs pagrindinius kontrolinius klausimus, kurie padės problemos identifikavimo, aktualumo bei realumo klausimais:
Taigi, kad būtų lengviau, galima išskirti tris pagrindinius brandos darbo temos formulavimo etapus.
1. Ar yra atitiktis tarp aktualumo ir realumo?
2. Ar gautos žinios bus naudingos? / Ar rezultatus bus galima pritaikyti konkrečiai praktinei veiklai / ar rezultatai turės teorinę reikšmę?
3. Kiek brandos darbui atlikti prireiks laiko?
4. Kokios yra galimybės ir kokie ištekliai spręsti numatytą problemą?
Tad paskutinis temos formulavimo etapas – objekto konkretinimas. Kitaip tariant, objekto konkretinimo etape, formuluojant brandos darbo temą, yra svarbu išskirti tyrimo objektą. Tyrimo objektas – tai tik teoriškai arba teoriškai bei empiriškai brandos darbe analizuojamas su tema susijęs konkretus reiškinys. Svarbu, kad pasirenkamas analizuoti reiškinys, keliami klausimai nebūtų pernelyg siauri arba pernelyg platūs, nes tai tiesiogiai veikia brandos darbo apimtį. Juolab, kad nagrinėjant per plačią arba pernelyg siaurą temą, tema gali būti nepakankamai gerai išnagrinėta. Tai dažniausiai kelia didelį pavojų darbo kokybei. Tačiau šiuos procesus prižiūrintis brandos darbo vadovas, be jokios abejonės, konsultuodamas padės atrasti tinkamiausią brandos darbo temos apimtį.
Kalbant apie konkrečias brandos darbo temas, galima pateikti ir pavyzdžių.
Tema: „Gazuotų gaiviųjų gėrimų poveikis organizmui“.
Komentaras: Tema nėra konkreti, kadangi pirmiausia reikėtų išskirti konkrečius gazuotuosius gėrimus (pvz.: energetiniai gėrimai, gazuotas vanduo ar kt.). Žinoma, galima analizuoti ir bendrą kiekį visų įmanomų gazuotų gėrimų, tačiau būtent tai apsunkintų brandos darbo turinį bei apimtį. Svarbu ir tai, kad vietoje žodžio „poveikis“, turi būti naudojamas konkretus žodis, pavyzdžiui „žala“ arba „nauda“. Reikėtų vengti žodžio „poveikis“, kadangi reikėtų tiksliai žinoti ar per numatytą tyrimo laiką tikrai bus įmanoma išsiaiškinti gaiviųjų gazuotų gėrimų poveikį objektui.
Tema: „Išmanieji sportbačiai“.
Komentaras: Ši tema yra nekonkreti, kadangi pirmiausia – joje nurodomas tik objektas, antra – trūksta keliamos problemos, kuri leistų sukonkretinti tyrimo objekto analizę. Pavyzdžiui: „Išmaniųjų sportbačių gamybos ypatumai ir atsiperkamumas“ ar kt.
Tema: „Liublino unijos poveikis Lietuvos Didžiajai Kunigaikštystei“.
Komentaras: Tema turėtų būti sukonkretinta. Reikėtų išskirti, apie kokį poveikį yra kalbama – poveikį LDK gyventojų kasdienybei, LDK ekonomikai, politikai ar kt.
Taigi apžvelgiant bendrą brandos darbo temos formulavimo eigą, brandos darbo temos pasirinkimas ir formulavimas turi keturis svarbiausius kriterijus:
1. Brandos darbo tema turi dominti mokinį.
2. Brandos darbo tema turi būti aktuali, svarbi, turinti naujumo elementų.
3. Brandos darbo tema turi būti problemiška ir leidžianti išsamiau atskleisti mokinio dalykines bei bendrąsias kompetencijas
4. Brandos darbo tema turi atitikti mokinio pasirengimą ir temos įgyvendinimo galimybes.